Spring naar content

Zelfstandigheid en zelfvertrouwen

15 juli, 2021

Zo doen we dat bij Kober

‘Ik héb ‘m!’, klonk het enthousiast vanuit de speelhoek. Een glimlach van oor tot oor. Stralende ogen. Want het was Morris (3) na lang passen en meten gelukt dat laatste puzzelstukje te plaatsen. Zelf gedaan. Die blik van hem? Die was gewoon goud waard. Je zág ‘m groeien.

Zo op het eerste oog misschien een succesje van niets. Maar ik vind: je moet de kleine leermomenten aangrijpen om het grote te bereiken. Die ene handeling gaf hem zichtbaar zelfvertrouwen. En betekende een boost voor zijn zelfstandigheid. Puur en alleen omdat hij eigenhandig de puzzel had opgelost.

Bij Kober geloven we in ‘zelf doen’. Zelf de bladzijde van het voorleesboekje omslaan, ook al ben je nog maar een paar maanden oud. Zelf een tissue pakken als je een snotneus hebt. Zelf je sokken aandoen – huh, waar moeten die tenen nu in? Zelf water inschenken, in een écht glas. Of zelf met je vrienden op de bso soep maken of gaan geocachen. Omdat we weten dat we daarmee de ontwikkeling van kinderen stimuleren. En hen de ruimte geven om ervaringen op te doen. Ervaringen die verder reiken dan de handeling zelf.

Wat ik daarmee bedoel? Bij ‘zelf doen’ komt een kind op zoveel fronten in actie. Neem die sok van net. De fijne motoriek wordt getraind. Met de aanwijzingen van de pedagogisch medewerker leert je peuter nieuwe woorden: ‘Waar zit de opening?’ ‘Met de tenen beginnen.’ ‘Dat is je hak’. En er komt ook nog een stukje planning bij kijken. Want het kan handig zijn om eerst te gaan zitten, om daarna pas te proberen die sok aan je voet te friemelen.

Ik weet het, het is soms best moeilijk om als volwassene niet te snel in te grijpen. Dat is het zeker ook voor pedagogisch medewerkers. Veel van mijn collega’s hebben immers voor dit vak gekozen omdat ze graag willen (ver)zorgen. Gelukkig betekent ‘zelf doen’ niet dat wij alles loslaten en met de armen over elkaar toekijken. Het houdt in dat we goed observeren, zien waar een kind aan toe is, iets voordoen, meedoen, erbij blijven en dan een stapje terugzetten.

En af en toe heel bewust een kind iets uit handen nemen? Dat kan en mag nog steeds. Ik bedoel: ik vind het óók fijn als mijn man of een collega een kop koffie voor me inschenkt. Al kan ik het best zelf.

Margreet Venema is pedagoog bij Kober kinderopvang. Samen met haar collega’s vertaalt ze de pedagogische visie van Kober naar de dagelijkse praktijk. ‘Zelfvertrouwen en zelfstandigheid’ is een van de 6 principes van de pedagogische visie. Heb je vragen over de pedagogische visie? Stuur een mail naar pedagogiek@kober.nl. Wil je weten hoe je thuis invulling kunt geven aan ‘Zelf doen’? De pedagogisch medewerkers op de groep helpen je graag verder.