In de Schoolstraat in Prinsenbeek wordt enthousiast gebouwd aan een nieuwe school. In de nieuwbouw leren en spelen straks de kinderen van basisschool De Griffioen en de baby’s, peuters en jonge kinderen die daar naar Kober kinderopvang gaan. Samen. Met klaslokalen en gezamenlijke ruimtes voor de school en kinderopvang, het liefst zonder ‘schotten’ of eigen afdelingen. Gewoon één vaste plek waar een kind terecht kan van 0 – 13 jaar. Dat vraagt om een intensieve samenwerking van Kober kinderopvang en De Griffioen en het schoolbestuur Inos. Gelukkig is die bijzondere samenwerking er al!
Samen op De Griffioen
Jacqueline Aarts (directeur De Griffioen) en Resi Beentjes (unitmanager Kober kinderopvang) geven daarin het goede voorbeeld. Ze bouwen samen aan een kansrijke toekomst voor kinderen, medewerkers en inwoners van Prinsenbeek. Dat dorp zit in hun hart, ze zijn er opgegroeid. En ook De Griffioen kennen ze als de beste, want ze zaten allebei op deze basisschool.
Resi vertelt: ‘Sinds september vorig jaar werk ik in Prinsenbeek voor Kober, heel speciaal om in je eigen dorp verantwoordelijk te zijn voor de locaties en de kinderen. Je hebt echt een band met de mensen, kinderen en de plekken. Jacqueline vult aan: ‘Ik ben op 1 september 2022 gestart als directeur op basisschool De Griffioen, tegelijk met Resi dus. Toen Resi mij afgelopen zomer belde om te vertellen dat zij als unitmanager van Kober kinderopvang in Prinsenbeek ging werken, was ik zo blij! Op dat moment spraken we al uit naar elkaar dat we intensief wilden samenwerken. Stiekem hebben we dezelfde droom.’
We spreken dezelfde taal
Resi, nu unitmanager bij Kober, was vroeger leerkracht en Jacqueline heeft als unitmanager in de kinderopvang gewerkt. Resi: ‘We kennen elkaars vakgebied. Daarom voelen we snel aan wat er speelt op school of op de opvang. We begrijpen elkaar. En er is vertrouwen en open communicatie. We kijken beide verder dan onze eigen afdeling of eigen plek. Als je het belang van het kind in je achterhoofd houdt, dan is het niet belangrijk wat mijn rol is of van welke organisatie iemand is. Een mooie bodem om veranderingen tegemoet te gaan en samen te ontwikkelen naar één kindcentrum in de nieuwbouw.’
Groeiplek voor kinderen
‘Wij willen dat onze nieuwbouw de perfecte plek is voor kinderen om te groeien, met uitdagende speel- en leerplekken’, vertelt Jacqueline stralend. ‘Het gebouw gaan we zo inrichten dat het kind gedurende de dag een reis maakt door het gebouw en zo op de juiste manier geprikkeld wordt om zich te ontwikkelen. We denken aan een theaterklas, een constructie- of bouwparadijs, techniekruimte en bijvoorbeeld een piano in de hal waar een kind kan oefenen als het zelf geen piano thuis heeft.’
Eén kindcentrum maar dan echt samen
‘En dan met gezamenlijke ruimtes, waar dat wettelijk kan’, gaat Jacqueline verder. ‘Open ruimtes waar iedereen gebruik van kan maken. Of je nu op school werkt of op de kinderopvang. Leraren die hun klaslokaal uitgaan en met hun klas gebruik maken van de creatieve bso-ruimtes, een leesgroepje dat een rustig plekje vindt in de teamkamer, een workshop muziek van de bso in een klaslokaal. Maar we willen meer zijn dan een multifunctionele accommodatie. Uiteindelijk is de uitdaging om echt samen te gaan naar een vorm met één team van leerkrachten, conciërges, schoonmakers, pedagogisch medewerkers, ondersteuning en management; een integraal kindcentrum.’
Eén plek voor ouders en kinderen van 0-13 jaar
Resi: ‘De ontwikkeling van een kind begint bij 0 jaar. Onze pedagogisch medewerkers observeren het kind vanaf dat moment. Zij stimuleren kinderen om steeds nieuwe stappen te zetten. Dit doen zij op een natuurlijke manier tijdens het spelen, lezen en in de interactie. Zo ontstaat er een volledig beeld van waar een kind staat in zijn of haar ontwikkeling. Een leraar kan hier prima op voortbouwen en hoeft niet opnieuw te beginnen met het ontdekken wat een kind al kan en nog mag leren. Kinderen krijgen hierdoor sneller de juiste materialen en lessen aangeboden. En hoe fijn zou het zijn voor kinderen van 0-4 jaar als zij juf Esther van de basisschool of meneer Geert al gewoon kennen? De stap naar de basisschool is voor heel veel kinderen spannend, door dingen samen te organiseren bieden we kinderen nog meer geborgenheid en veiligheid.’
Ontwikkelen naar steeds meer samen
Stap voor stap gaat het team van De Griffioen steeds meer samen doen met de teams van Kober in Prinsenbeek. ‘Dat begint met elkaar goed leren kennen, dingen delen en samen voorzichtig plannen maken. Die tijd hebben we, het duurt nog zo’n twee jaar voordat we volledig operationeel zijn in de nieuwbouw’, zegt Resi. Jacqueline tot slot: ‘Resi heeft op deze locatie hier geen kantoor. Als het aan mij ligt hangen er in de nieuwbouw bij het directiekantoor twee naambordjes op de muur; die van Resi en mij!’