Spring naar content

Blog themagericht werken: Kunst

7 maart, 2024

Wist je dat we op zowel gewone peutergroepen als op VVE-groepen (vroeg- en voorschoolse educatie) met thema’s werken? Iedere vier tot zes weken kiezen we een nieuw thema, zoals Wonen, Ziek & gezond en Eten & drinken. Het is een uitstekende manier om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren, op allerlei vlakken. Denk aan de sociaal-emotionele ontwikkeling of de taalontwikkeling. Hoe het precies werkt? Dat lees je in deze blogserie. Pedagogisch coach Debby Lips vertelt over het thema Kunst. 

Ware kunst

Een rol behang, een zak confetti, een paar sepertines, een tube lijm… en kliederen maar! Niets ‘binnen de lijntjes kleuren’, of een voorgekookt knutselwerk maken; we hebben het hier over ware kunst. De kunst van creativiteit de vrije loop laten. Van kinderen de ruimte geven. Van samen aan één opdracht werken. En op een speelse manier kennismaken met kleuren, vormen en structuren.

Dus als je mij vraagt wat een goed voorbeeld is van themagericht werken met als onderwerp ‘kunst’, dan moet ik vooral aan de activiteit met de behangrol denken. Ik zette ‘m in toen ik nog als pedagogisch medewerker op de groep stond. Omdat het zo’n mooie manier is om meer verbinding te creëren tussen kinderen en aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling te werken. Want daar was het me bij die activiteit vooral om te doen.

Inmiddels ben ik actief als pedagogisch coach en trainer Opbrengstgericht werken, en begeleid ik collega’s in hun werk op de groep. Aan de hand van thema’s als ‘kunst’, ‘lente’ of ‘reuzen & kabouters’ help ik ze eerst goed te kijken: wat hebben kinderen nodig om verder te komen in hun ontwikkeling? Op basis daarvan formuleer je een leerdoel. Om daarna pas een passende activiteit uit het themaboekje te kiezen. Of zélf een activiteit te ontwikkelen, als je denkt dat dat meer aansluit. Zoals ik toen met die behangrol deed.

Zo heb ik binnen het thema ‘kunst’ al diverse activiteiten voorbij zien komen op de groepen. Denk aan ‘stilstaan als een standbeeld’ – een variatie op Annamaria Koekoek. Leerdoel? De motoriek ontwikkelen en zelfregulatie stimuleren; kan een kind voor even z’n impulsen onderdrukken? Ook populair: schilderen als Mondriaan. Daarbij kleuren kinderen een raster van zwarte verf naar eigen inzicht in. Goed voor de fijne motoriek en het kiezen van kleuren; welke combinaties vinden ze mooi? Samen muziek maken slaat ook altijd aan. Dan trommelen we bijvoorbeeld met (drum)stokken op verschillende dingen om ons heen. Een prima manier om te oefenen met concepten als ‘hard en zacht’, ‘snel en langzaam’. Of om materiaalsoorten te verkennen.

Ondertussen is het erg belangrijk dat we de omgeving van de kinderen aanpassen op het thema. In het geval van kunst hangen we afbeeldingen op van bijvoorbeeld vormen en kleuren. Op de wandplanken staan kunstwerken van de kinderen te pronken. In de boekenkast maken we plek voor boekjes als ‘Nijntje in het museum’. En we hebben ook wel eens een oud keyboard op de groep gezet, zodat kinderen écht piano konden spelen.

Dus ja, bij Kober verstaan we de eh… kunst om aan de hand van een thema een rijk leerklimaat te creëren en kinderen te prikkelen en nieuwsgierig te maken. Zo zorgen we dat ze zich op allerlei vlakken kunnen ontwikkelen. Precies wat je van kwalitatief goede kinderopvang mag verwachten.

Wil jij thuis ook met een thema aan de slag? Vraag de pedagogisch medewerkers op de groep om tips. Of informeer naar de themafolders die we speciaal voor ouders hebben ontwikkeld.