Spring naar content

Het nieuwe gezicht van Kober

1 december, 2021

De kinderopvangmarkt wordt steeds uitdagender. We willen graag dat ouders en (nieuwe) medewerkers voor ons blijven kiezen. Daarom is het belangrijker dan ooit om onderscheidend te zijn. Dat doen we met onze dienstverlening. Maar we willen ook zorgen dat we bekender en zichtbaarder zijn. Dat doen we met een nieuw uiterlijk, een nieuwe slogan, een nieuwe inrichting en een nieuwe website.

Onderscheidend zijn en aansluiten bij de wensen van de moeders én vaders van vandaag. Dat waren twee belangrijke uitgangspunten voor de nieuwe huisstijl. ‘Maar er was ook een hele praktische aanleiding’, vertelt marketing- en communicatieadviseur Mariëlle Dop. ‘Omdat de technische ondersteuning van de oude website stopte, was het tijd voor een nieuwe website. Tijdens dat traject ontdekten we dat het verstandig was om even een stap terug te doen naar de basis. Wie zijn we? En waar staat Kober nu eigenlijk voor?

Eén uitstraling  
Tegelijkertijd zijn we in ons hele werkgebied volop bezig met de nieuwe inrichting van onze locaties. ‘Een enorme operatie’, verzekert Mariëlle. ‘We zijn ons ervan bewust dat het nog niet voor alle locaties geldt, maar de collega’s die in het nieuwe interieur werken, merken hoe mooi de inrichting aansluit op onze pedagogische visie. Alles is gericht op de ontwikkeling van kinderen. Bij ons krijgen ze letterlijk en figuurlijk de ruimte om de wereld te ontdekken. Met een speciaal voor Kober ontwikkeld interieur dat onze pedagogische visie ondersteunt. Daarin zijn we echt uniek. Dan is het logisch dat we naar binnen en naar buiten dezelfde uitstraling hebben. Alle ontwikkelingen komen nu op een natuurlijke manier en een natuurlijk moment samen.’

Waardering  
Waarom heeft Kober een nieuwe jas? Uit interviews met ouders blijkt dat zij Kober enorm waarderen en een herkenbare uitstraling heeft. Mariëlle: ‘Tegelijkertijd blijkt dat ouders een verschil ervaren tussen de stijl van Kober die ze op de locaties ervaren en de manier waarop we ons naar buiten presenteren. Een uitdaging voor een grote organisatie als Kober. De nieuwe huisstijl is een mooie kans om dat verschil te verkleinen. Zo zorgen we voor meer herkenbaarheid en zichtbaarheid. Binnen en buiten versterken elkaar door een eenduidige professionele uitstraling.’

We zien je graag  
Persoonlijk en dichtbij. Authentiek en onderscheidend. Warm en vriendelijk. Die karaktereigenschappen van ons merk en onze organisatie hebben we vertaald in een nieuwe slogan: ‘We zien je graag.’ Deze kunnen we op allerlei manieren gebruiken in onze communicatie. We zien je graag blij. We zien je graag spelen. We zien je graag ontdekken. We zien je graag groeien.

We hebben er voor gekozen om ons relatief nieuwe en herkenbare logo te blijven gebruiken. Maar wel in combinatie met kleuren die beter passen bij de tijd en de ouders van nu, aansluiten op de inrichting en onderscheidend zijn in de markt. ‘De kleuren uit het interieur hebben we toegepast in de nieuwe huisstijl’, vertelt Mariëlle. ‘Hetzelfde geldt voor de vormen. Ook die zijn door het interieur geïnspireerd.’

Beloftes
Waarmee onderscheidt Kober zich? Met deze beloftes laten we zien waarmee we ons onderscheiden. Een van onze bijzondere eigenschappen is dat Kober klein en groot tegelijk is. Het kleinschalige, persoonlijke en vertrouwde thuisgevoel op onze locaties. Maar ook onderdeel van een grote professionele organisatie. Mariëlle: ‘Klein aan de voorkant en groot aan de achterkant. Daarnaast zijn we bij Kober overal en altijd dichtbij.  Letterlijk bij onze klanten om de hoek, maar ook figuurlijk staan we dichtbij kinderen en hun ouders.’ Onze derde belofte is dat we  bevlogen, verbindend en ondernemend zijn. Dit zijn al jaren onze kernwaarden. We doen ons werk met passie. Altijd in verbinding met voor wie we het allemaal doen: de kinderen en ouders. En altijd positief en oplossingsgericht op zoek naar nieuwe kansen, innovatieve concepten en samenwerkingsverbanden met scholen en andere partners.’

De beste kansen  
Minder bekend is het maatschappelijke karakter van onze organisatie. ‘Als je het vertelt, krijg je enthousiaste reacties’, verzekert Mariëlle. ‘De belofte ervaren en maatschappelijk gaan we echt nog meer uitdragen. Onze ervaring spreekt voor zich. Minder bekend is dat we als maatschappelijke kinderopvangorganisatie alles wat we verdienen direct weer investeren in de organisatie. Dit komt ten goede aan kwalitatief hoogstaande opvang en innovatie. En dus aan het kind. We maken ons sterk voor kinderopvang voor alle kinderen. Als ze van jongs af aan de beste kansen krijgen, hebben ze daar zelf veel plezier van. En de samenleving later ook. Uiteindelijk is dat waar we het met zijn allen voor doen. Om  kinderen de ruimte te geven om zich te ontwikkelen. En dat geldt ook voor onze collega’s. Zij staan elke dag weer klaar om de kinderen met open armen te ontvangen.

We zien je graag bij Kober.