Sofia Schroote, pedagogisch medewerker vertelt over...
Een ochtend op de peuteropvang
08.00 uur – Binnenkomst
Komt je kind in de ochtend? We ontvangen je peuter met aandacht en helpen het de omschakeling te maken van thuis naar hier. In de hoeken liggen materialen te wachten, klaar om mee te gaan spelen. Misschien wil je kind een puzzel maken. Of eerst rustig een boekje lezen. We geven het de ruimte om de dag te beginnen zoals hij of zij wil.
09.00 uur – De dag start
Rond 9 uur komen we samen in de kring. Wie is er allemaal vandaag? Wat gaan we doen? Vaak hebben we iets voorbereid aan de hand van een thema, bijvoorbeeld verven in het atelier. Maar we vragen ook waar de kinderen zelf zin in hebben. Kastelen bouwen in de bouwhoek misschien? Doen! Of koken in de huishoek? Ga maar! Sowieso is er volop ruimte om vrij te spelen.
We werken en spelen bewust in kleine groepjes, waarbij het ene groepje wat zelfstandiger speelt en we het andere groepje iets meer begeleiden. Zo kunnen we goed zien wat de kinderen leuk vinden en al kunnen. Maar ook waar ze nog wat extra ondersteuning bij nodig hebben.
10.00 uur – Fruitpauze
Halverwege de ochtend is het tijd voor een snack! Samen met de kinderen bereiden we een fruitmaal voor. Fruit halen, schoonmaken, zelf een mandarijn pellen; ze doen gewoon mee. Belangrijk voor de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen. Tijdens het eten kletsen we wat, lezen we voor uit een boekje, of we zingen. Zo maken we er een ‘talig’ moment van. En dat is dan weer goed voor de taalontwikkeling!
10.30 uur – Naar buiten
We gaan elke dag lekker naar buiten. Ook daar is genoeg te doen. Zandtaartjes verkopen vanuit de zandbak, lekker rondcrossen op een fiets, of lieveheersbeestjes bestuderen.
12.00 uur – Uitzwaaien
Tegen twaalven staan de eerste ouders bij de poort. Tijd om hun peuter op te halen. We vertellen kort wat je kind die ochtend heeft gedaan en beleefd, en nemen afscheid. Tot de volgende keer!
Peuters kunnen in dagdelen bij de peuteropvang terecht, in de ochtend of in de middag.